Mackay

26 november 2022 - Mackay, Australië

Gisteren aangekomen in MacKay, zo'n 445 km noordwaarts, een rit van 6 uur.

Veel wegwerkzaamheden en een pauze van 45 minuten.

Tijdens de rit kom je 3 a 4 steden tegen, verder zo'n 6 a 7 nederzettingen, een paar huizen met een benzine pomp.

Deze fungeert dan meteen als supermarkt, postkantoor, restaurant en koffieshop.

Het rijden is best inspannend, iedereen rijdt aan de verkeerde kant van de weg, het stuur in de auto zit verkeerd en zelfs de bediening aan het stuur hebben ze omgedraaid.

Dat betekend dat ik regelmatig de ruitenwisser aanzet als ik de richtingaanwijzer wil gebruiken.

Dan merk je dat oude gewoontes wel erg vast ingesleten zijn.

In Mackay hebben we een mooi hotelletje gevonden.

Mooie kamer en een lekker zwembad, dat we maar eerst hebben uitgetest.

Daarna de stad verkennen en een hamburgertje gegeten.

Terug naar het hotel om plannen te maken voor de komende dagen.

Na een goede nachtrust, eerst maar even een goede wandeling gemaakt, waarvan een heel stuk over het strand. Daarna zwemmen, ontbijten en naar de stad, naar de toerist informatie.

Twee super aardige mannen hebben on een aantal ideeën gegeven.

Een ervan is kangoeroes kijken op het strand als ze eten gaan zoeken. Dat is alleen bij zonsopgang, 05:00 uur, te zien.

We hebben besloten dat even te skippen, mij te vroeg.

In Mackay hebben ze trouwen een fantastisch mooi zwemparadijs, met glijbanen, speelruimtes voor de kleintjes, waar ze naar hartenlust met water speeltuig kunnen spelen.

Het enige wat ze niet hebben zijn kassa's. Alles is gratis en er is toezicht door badmeesters, een koffie tent en natuurlijk fantastisch mooie toiletten.

Daarna doorgereden naar Sabrina beach, een mooi strand waar een uitkijkpunt is waar je in het seizoen walvissen kunt spotten.

Toen we eraan kwamen eerst maar even een wandeling door het water, over het strand gemaakt.

Het water was uitzonderlijk warm, volgens de lokale life gard 26 graden Celsius.

Er was vandaag een competitie dag, van jeugdige lifeguards in opleiding, tussen 3 verschillende dorpen.

Ik heb even staan praten met een ervaren lifeguard die belast was met het toezicht op de veiligheid.

De opleiding tot lifeguard is geheel vrijwillig, maar heel erg in trek bij de jeugd.

De minimum leeftijd is 6 jaar. Fantastisch om te zien hoe ze dat aanpakken en hoe de strijd is tussen de dorpen en de deelnemers van verschillende leeftijdsgroepen.

Waar de kleintjes van 6 tot en met 8 een stuk door het water moesten rennen en daarna een stuk over het strand, moesten de ouderen, ik schat zo'n 15 jaar, een heel parcours in zee zwemmen. Misschien wel 1,5 a 2 km lang. Na het zwemmen hetzelfde parcours nog een keer op een surfbord, al liggend en peddelend met de handen.

De lifeguard legde uit dat, als je wil zwemmen moet je tussen de geel/rode vlaggen blijven, dit wordt bewaakt door de lifeguards.

Er komen hier verschillende soorten kwallen voor, waarvan een aantal gevaarlijk kunnen zijn. De lifeguard vertelde verder dat ze 2 x per dag door het water gingen, op zoek naar kwallen.

Geen kwallen? dan is het veilig om te zwemmen. Wel kwallen, dan de rode vlag uit en het strand wordt afgesloten voor zwemmers.

Nog even een tijdje de jeugd aangemoedigd en dan maar weer verder naar een mooi uitkijkpunt, een paar kilometer verderop.

Natuurlijk geen walvissen gezien, is niet het seizoen, maar wel even over de rotsen geklauterd, houdt je een beetje in conditie.

Daarna terug naar Mackay, boodschappen doen en naar het motel, even wat gezonds eten en plannen maken voor morgen.

1. Wies van Buren:
    26 november 2022
    Lekker hoor dat gebadder in zwembad en zee.
  2. André de Roode:
    26 november 2022
    Wel heel gezond bezig hoor, behalve die hamburgers en het bier. 😂 😜
  3. Michiel:
    26 november 2022
    Wees blij dat je niet andersom hoeft te schakelen😉
  4. Marijke:
    26 november 2022
    Jeetje wat een onvergetelijke vakantie ! Enne 26 graden heerlijk .groetjes van Hans ! Kijk je uit op die rots Chis ! Liefs voor jullie
  5. Gijsbert:
    27 november 2022
    Heerlijk hoor! Leuk om te lezen. En jullie nog heel veel plezier!
  6. Gijsbert:
    27 november 2022
    Wat een heerlijke vakantie hebben jullie. Geniet van het lekkere klimaat en de natuur.
  7. Henco en Jenny:
    27 november 2022
    Ha vakantiegangers, zo te lezen vermaken jullie je prima en jullie hebben nog alle tijd om Australië verder te ontdekken. Genieten maar!!😘
  8. Meri:
    27 november 2022
    Wat een feezt om jullie verhalen te lezen.. jullie genieten duidelijk, maar ik ook bij het lezen.. tiptop..
  9. C van Driel:
    29 november 2022
    Met heel veel plezier lees ik jullie ervaringen, fantastisch.