Van Bundaberg naar Gladstone ne door naar Mackay

26 november 2022 - Mackay, Australië

In Bundaberg hebben we een bezoekje afgelegd in de Bundaberg Beer brouwerij.

Nu is Bundaberg beer geen bier, maar een frisdrank. Was superleuk, ze hebben 14 verschillende smaken. We konden ze allemaal proeven. Daarna maar een doosje meegenomen.

Na Bundaberg zijn we afgereisd naar Gladstone, 190 km noordwaarts, een havenstad ongeveer 2:15 uur rijden.

We hadden gereserveerd in een motel net buiten het centrum.

Op zich was het hotel niet slecht, maar een waardeloze Wi-Fi.

We hebben in 3 dagen tijd ook geen personeel gezien, alles ging per telefoon, eigenlijk alleen het inchecken, daarna met niemand meer contact gehad.

Er was niet echt veel te beleven in Gladstone zelf, we hebben daar wat rondgetoerd.

Er is behoorlijk wat industrie, oa een hele grote aluminium fabriek en een reusachtige elektriciteitscentrale, gestookt op kolen.

Kolen is een heet hangijzer in Australië, ze hebben meer als genoeg kolen, het is ook een van de grootse export artikelen.

We zijn kolentreinen tegen gekomen van 1 a 2 km lang. Erg indrukwekkend, 2 locomotieven ervoor, 1, soms 2 locomotieven halverwege de trein en 1 helemaal achteraan. Er kwam geen eind aan.

In de haven werden deze treinen gelost. Een deel gaat naar de centrale, op kilometers lange loopbanden werden ze naar de centrale vervoerd.

De rest in schepen geladen voor de export naar China en Japan.

Verder maken ze een hoop liquid natural gas (LNG).

Ook dat wordt wereldwijd geëxporteerd in gigantische schepen deze kunnen wel 150.000 m3 gas vervoeren.

In Gladstone hebben we 's avonds in de omgeving van de haven wat gegeten. Elke stad of dorp heeft een park wat vrij toegankelijk is en wat eigenlijke een publieke ontmoetingsruimte is. Het is verbazingwekkend hoeveel energie in gestoken wordt om het gezellig en attractief te maken. Er zijn verschillende picknick plekken, met elektrische bbq's, toilet gebouwtjes, speelplekken voor kinderen en volwassenen. Meestal staat er een restaurant achtig gebouw bij, waar je eten en drinken kan bestellen.

Trouwens, openbare toiletten zijn er volop en bijna altijd spic en span. Je vind ze in Parken, winkelcentra en gewoon langs de weg of op parkeerplaatsen in de stad.

We hebben nog een tour langs verschillende mooie plekjes gemaakt in de buurt van Gladstone.

Daarna gaan pakken om af te reizen naar MacKay.

1. Wies van Buren:
    26 november 2022
    Toeren en koekeloeren!
  2. Marijke:
    26 november 2022
    Wat een gave foto's en geweldige avonturen! En heerlijk weer, Chis lekker aan het werk bij de Familie ? Leuk om jullie te volgen ❤️