Mackay en door naar Airlie beach (whitsundays)

30 november 2022 - Airlie Beach, Australië

Vandaag, zondag, nog een dagje Mackay.

Het begint een aardig ritueel te worden, opstaan, wandeling maken, zwemmen, douchen en in de auto stappen.

We zijn vandaag naar Lamberts lookout en Dolphinshead gereden, mooie uitkijkpunten over de stille oceaan. Onderweg heerlijk gegeten in een restaurantje boven op een berg met een uitzicht over de oceaan.

Nog even naar het strand gereden bij Mackay Harbour.

Daar waren we vlug uitgekeken, niet zo'n mooi strand, allemaal stenen.

Terug naar het hotel hebben we nog even gezwommen en daarna de auto gepakt voor morgen.

De volgende morgen, maandag 28-11, wandelen, zwemmen en douchen.

Ontbijtje genomen en vertrokken naar Airlie beach, zo'n 1 1/2 uur rijden.

Bij het vertrek kwam Bep erachter dat zij haar medicijnen vergeten was, die lagen nog in Forestdale.

Eerst maar een apotheek opgezocht. Daar vertelde ze dat de medicijnen alleen op recept te krijgen zijn.

Dus eerst maar naar de lokale huisarts.

Gelukkig schreef hij snel een recept uit en konden we terug naar de apotheek. Of we even wilden aftikken, de dokter 90 dollar (nog geen 5 minuten binnen geweest), is ongeveer € 60,00. De arts had voor de zekerheid maar 200 tabletten voorgeschreven en tegelijkertijd een herhaal recept meegegeven.

De medicijnen waren € 20,00. Na ongeveer een uurtje onderweg naar Airliebeach.

We waren vol verwachting, het moet een van de mooiste locaties zijn, met de mooiste stranden en mooiste eilanden, aan het Barrier reef.

Volgens iedereen een hele dure locatie, met hele dure hotels.

Wij vonden 300 meter van het strand een huisje voor de prijs van € 200,-- voor 3 dagen. Dit was tot nu toe de goedkoopste locatie die we troffen.

Een compleet huisje, met alles erop en eraan, inclusief zwembad. Dus het was boffen of net zolang zoeken op google maps tot je wat goeds voor een leuke prijs vind, altijd weer spannend wat je aantreft.

Na installatie zijn we wat gaan eten, en wat boodschappen gedaan.

Vroeg naar bed, morgen ook weer vroeg op.

Dinsdag morgen in Airliebeach.

Vandaag zijn we op advies van de receptie naar de Cedar creek falls gegaan. Een plekje in de middel of know were waar een mooie waterval moest zijn.

Na een 1/2 uurtje kwamen aan bij waterval. Het viel allemaal wat tegen, iemand had de kraan dicht gedaan, want er kwam geen water van de waterval. Het schijnt iets met het seizoen te maken te hebben.

We hebben er even rond gehangen en zijn afgereisd naar Whitsunday Great walk national park gegaan.

We wilden wel een stukje wandelen in het regenbos. Een uurtje verder kwamen aan de voet van de berg, daar begon de weg naar boven, een ritje over zo'n 12 km over een bospad, waar precies een auto overheen kan. Om de 100 meter een verbreding waar je elkaar dan kan passeren. Super leuk, spannend om te beklimmen. Geloof het of niet, maar halverwege waren ze met de weg (pad) bezig. Enkele trucks stonden tegen de rotswand geparkeerd en een paar mannen waren met een graaf machine bezig. Om er langs te kunnen hadden ze tijdelijk een hoop zand neergegooid om de weg te verbreden. Eindelijk boven aangekomen, was er de toegang tot de wandeling in het regenwoud.

We hebben daar zo'n 1 1/2 gewandeld en zijn toen weer terug gegaan.

Als je daar verdwaald vinden ze je misschien ooit nog eens terug, maar heel mooi en indrukwekkend.

Terug bergaf en weer naar ons huisje. Bep heeft lekker spaghetti gemaakt, even tv kijken en plannen maken voor morgen.

Nog even met Siem ge-face-timed, het is zijn verjaardag. Was superleuk om elkaar weer even te zien, ook al zit er een paar duizend kilometer tussen. Met een tijdsverschil van 09 uur, was het in Nederland ongeveer 07:30 uur, vlak voor hij naar school moest. Hij had van alles te vertellen en te laten zien, hij begon meteen te bouwen. Lastig om dan een eind aan het gesprek te maken, wij hebben tijd zat, maar hij moet op tijd op school zijn.

De plannen voor de volgende dag(en); We wilden een zeiltocht maken naar een van de eilanden en daar wat zwemmen en snorkelen.

Volgens het weerbericht zou het de volgende dag gaan regenen. Ik had niet zoveel zin om op een boot in de regen te zitten. Bij de receptie gevraagd of we nog een dag bij konden boeken, dan konden we woensdag  iets anders doen en donderdag met de boot weg. Helaas was alles volgeboekt. De receptioniste zou kijken wat ze kon doen voor ons. Als we niet konden blijven zou dat niet leuk zijn.

Immers dan moeten we alles inpakken, in de auto doen, een ander slaapplaats zoeken, en dan staat je hele hebben en houwen een dag lang op een parkeerplaats in de haven. Dan 's middags als je terug komt met de boot, naar een andere slaapplaats rijden en daar laat inchecken.

Enfin, eerst maar eens slapen en dan zien we wel verder.

Woensdag 30-11

Eerst maar ons ritueel afgedraaid.

Daarna naar de receptie om te horen hoe het er voor stond.

De dame achter de receptie kon niets voor ons betekenen, alles was volgeboekt, ze had wel even gekeken voor een alternatief, een hotel aan het strand bij de haven, dat is lekker handig. Prijs voor een nacht €200,-- . Niet precies wat ik in gedachten had. Ik zou wel even overleggen met Bep wat te doen.

Bep wilde wel graag gaan varen en snorkelen, ik eigenlijk ook wel.

Ik ben gaan zoeken naar een goedkoper alternatief en even kijken waar we een trip konden boeken.

Ik vond op een resort een huisje voor € 75,-- voor een nacht, 1 km hier vandaan.

Ik vond ook een kantoor waar we de boottrip konden boeken.

Via booking.com wilde ik boeken, alles ingevuld ik moest alleen de boeking nog bevestigen. Wordt er op de deur geklopt, was geen sinterklaas, maar de receptioniste. Iemand had afgezegd in een ander huisje. Zij heeft de gast van ons huisje verplaats en wij konden nog een extra nacht blijven. Pfffff, alles opgelost geen gestress meer. Boot snel geboekt, ook dat is een dingetje, dezelfde trip bij diverse aanbieders zit een prijsverschil van € 30,-- pp in. Dus snel € 60,-- verdient. Voor morgen is alles geregeld.

Vlug drinken en wat te eten ingeladen en onderweg gegaan naar Bowen, naar Horsshoe bay.

Ik ga nu maar even stoppen, morgen of zo verder.