14 oktober Rotorua

15 oktober 2019 - Motutere, Nieuw-Zeeland

Vandaag een dorpje bezocht, zoals het vroeger geweest moet zijn van de Maori.

We werden met een taxi busje opgepikt van de camping en naar een verzamelplaats gebracht. Na een introductie en een film over het ontstaan van de aarde en het begin van de Maori, met bussen naar een dorpje, net buiten Rotorua.

Daar kregen we een inwijding ceremonie, een demo en uitleg over het vroegere leven en levensstijl.

Diverse oude spelletjes en houtsnijdkunsten, dansen en krijgskunsten.

Ook mochten de mannen de Haka proberen, was super leuk.

We kregen ook nog een demo hoe er gekookt werd, een gat in de grond (Hangi heet dat geloof ik).

Dit gat werd afgedekt met traditioneel gevlochten matten. Toen dit geopend werd zag dat er spectaculair uit. Grote stoomwolken, en daarna werden er grote traditionele(?) roestvrijstalen rekken naar boven gehaald. Vol met eten, kip, lam, sweet patato en wortelen.

We werden meegenomen naar een verwarmde ruimte, want het was ondertussen zo'n 10 graden geworden, en kregen we een voorstelling met zang en dans voorgeschoteld. Na de spectaculaire voorstelling naar de eetzaal, waar de gekookte ingrediënten waren uitgestald en als lopend buffet konden worden genuttigd.

Was super lekker.

Om 10:00 uur werden we weer teruggebracht naar de camping.

Moe maar voldaan zijn we gaan slapen. Morgen naar Taupo.

Het schijnt dat ze er een mooi meer met spectaculaire watervallen hebben.