20 nov Forestdale

20 november 2019 - Bellbowrie, Australië

Vandaag heerlijk gezwommen in het zwembad achter het huis. Het water was iets van 23 graden. Buiten ruim 30 graden. Verder de zwembad verlichting afgemaakt. Vandaag was er ook weer een sterke rook ontwikkeling en brandlucht hier. Maar geen waarschuwingen voor deze omgeving, behalve dat open vuur maken streng verboden is. Ik las ook dat er op Kangeroo Island bosbranden zijn uitgebroken. Voor ons een geluk bij een ongeluk.

Hieronder een stukje (in het Engels van de Regering)

The SA Country Fire Services has just upgraded its Fire Danger Rating for Kangaroo Island on Wednesday, November 20 to Catastrophic.

Residents at risk of bushfire are being asked to consider leaving their properties tonight or early tomorrow morning if they live in an area surrounded by bush, which is much of Kangaroo Island.

All KICE schools are closed. Raptor Domain and all National Parks including Flinders Chase, Kelly Hill Caves and Seal Bay will be closed tomorrow, and campers and visitors are being asked to leave by 9am.

Concern in recent months has been expressed at a council and CFS level about the safety of people living in multiple fire-prone areas from Island Beach to American River to Vivonne Bay, all with limited access where given the right conditions a fire could progress quickly, trapping residents.

The two designated bushfire safer places on Kangaroo Island are the townships of Kingscote and Penneshaw.

The Country Fire Service (CFS) has designated the following locations around Kangaroo Island as Last Resort Refuge for those who have decided they will leave high risk locations early on a high fire risk day:

Kingscote Oval

Penneshaw Oval

Parndana Oval

American River Wharf area

Stokes Bay Beach car park

Emu Bay Wharf area

De weersverwachting voor de komende dagen is desastreus. Waar wij verleden week, in Adelaide met een vest aan rondliepen, stijgen de temperaturen daar morgen naar 42 graden.

In zuid Australië is er voor morgen, in 7 regio's een "catastrofic dangerus fire risk" afgekondigd. Dat betekend als er een bosbrand ontstaat, is deze niet meer te bedwingen en zal helemaal uit de hand lopen.

In deze gebieden zijn de scholen en nationale parken gesloten. Geadviseerd wordt aan de mensen, die in dit gebied wonen, om het gebied dinsdag avond of uiterlijk woensdag te verlaten.

Aan de andere kant van Australie, in New South Wales, is Sydny in een dikke nevel gehuld. Daar woeden op dit moment 50 bosbranden, waarvan er 28 on-controleerbaar zijn. Er zijn al 540 huizen verloren gegaan en er zijn 1300 brandweermensen continue aan het werk. De luchtkwaliteit is zo slecht dat geadviseerd wordt aan mensen met longproblemen, de ramen te sluiten en binnen te blijven. Indien nodig moet men zich melden voor medische ondersteuning.

Er staat zo'n 1,6 miljoen hectare bos in de brand. Er is een vuurfront van 6000 km. Men krijgt hulp uit de hele regio en delen van de wereld. Er is net een DC10 vliegtuig uit Amerika aangekomen. Dit kan in een keer 38.000 liter water op de branden gooien.

Dit zijn zomaar wat feiten uit het nieuws. Cijfers die ik (wij) niet kunnen bevatten. Nederland is 40.000 hectare groot (inclusief water is dat (41.500 hectare). Dat betekend dat er stuk bos in de brand staat wat 4 keer zo groot is als Nederland.

Dat dit zelfs voor Australische begrippen ongewoon is mag duidelijk zijn.  De vooruitzichten zijn ook niet best. Hoge temperaturen en harde wind in de meeste gebieden.

Het eind is nog lang niet in zicht, en dan te bedenken dat het officiële bosbrand seizoen nog niet is aangebroken. Voorlopig zitten wij hier nog veilig in Forestdale, bij Brisbane.

1. André de Roode:
    20 november 2019
    Zo, dat is even een gedetailleerd inkijkje in het onmetelijke branden probleem van Australië....... 400 keer oppervlakte van Nederland!
  2. Bep en Chris:
    20 november 2019
    Ja, iedereen in Australië is in de ban van de branden. Nog een vergelijking? 6000 km vuurfront is dezelfde afstand als Amsterdam - New York. Onvoorstelbaar. Maar iedereen is er druk mee. Veel mensen zijn niet verzekerd en zijn alles kwijt. Crowd funding en inzamel acties vinden overal plaats. De saamhorigheid is enorm. Maar dat verandert niets aan de situatie zoals die nu voordoet.
  3. C van Driel:
    20 november 2019
    En nog geen enkel uitzicht op vermindering van de brandhaarden. Vreselijk.
  4. Bernie.berends:
    20 november 2019
    Vreselijk ,is dat ,dit kunnen wij ons niet voorstellen.en wij hebben dit ook niet in de gaten .zo groot dat dat is .Wat jammer dat zo mooi land zo vaak word getroffen .door branden .Vreselijk ..Wat ben ik weer wat wijzer geworden ,van jullie reis verhalen .enz Cris en Bep .gelukkig hebben jullie veel gezien .En nog .Blijf genieten met jullie fam .En het mooie weer en omgeving .gr Bernie.
  5. Wies van Buren:
    20 november 2019
    15 km van de branden verwijdert lijkt mij toch heel dichtbij....rampzalig wat daar gebeurd maar ze zijn wel gewend aan die droge periodes en hoge temperaturen toch? Wij kunnen het ons niet voorstellen, gelukkig maar....
  6. Bep en Chris:
    21 november 2019
    Hoi Wies, 15 km is best dichtbij, maar we wonen hier in een buitenwijk, met goede wegen, zodat de brandweer zich makkelijk kan verplaatsen en snel bij een brand is. Daardoor is het (meestal) snel onder controle. In de buitengebieden, moet de brandweer vaak dwars door het bos rijden, door brandgangen en bospaden. Daardoor zijn branden slecht op niet te bereiken en loopt het snel uit de hand. Men is hier wel gewend aan hoge temperaturen, maar het is hier in 20 jaar nog niet zo warm geweest, zo vroeg in het jaar. Samen met de lange droogtes, maanden lang geen druppel regen, maakt de gevaarlijke situaties, de verwachting hier is dat het in elk geval tot januari niet gaat regenen.
    Iemand hoeft maar een peuk weg te gooien en het leed is geschiet. Veel bosbranden ontstaan door blikseminslag, veel donderwolken, met bliksem, maar geen regen. Er zijn ook al verschillende mensen opgepakt voor brandstichting. BBQ en in het bos terwijl dat streng verboden is.
  7. Wies van Buren:
    21 november 2019
    Had een aflevering van Mc Cleods daughters in mijn gedachten. Ook daar speelde droogte toen een grote rol. Inmiddels hebben wij in Nederland ook een langere periode droogte gehad, je ziet meteen wat dat doet met de waterhuishouding! verlaagde grondwaterstand en problemen met onze dijken. Hopelijk hebben je het voorlopig daar nog naar de zin en blijven narigheid en tegenspoed achterwege....goeie reis verder👋🏼