05 nov en 06 nov; Lorne, en Apollo Bay

6 november 2019 - Apollo Bay, Australië

05 nov; Gisteren aangekomen in Apollo bay. Onderweg gestopt in lorne, een plaats aan de Great Ocean Road. We hebben daar geluncht bij een klein restaurantje en wat door Lorne gewandeld. Bij de informatie stand (VVV) wat folders verzameld. We besloten naar een waterval te gaan, de Erskine falls. Je kon er met de auto heen, zo'n 15 km de bergen in. Bij de waterval geparkeerd en naar de waterval gelopen, 300 meter. Van bovenaf een mooi gezicht. Je kon ook naar de voet van de waterval lopen. Via trappen zo'n 1 km, via trappen, naar beneden. Het verval van de waterval is ongeveer 50 meter. Beneden even rondgewandeld en weer terug naar boven. Pffffff 1 km trappen lopen is best een goede sportieve uitdaging. Maar het is toch gelukt (anders had ik dit niet kunnen schrijven). Verder hadden we een folder over een Schockwave Zip Coaster. Dat lag aan dezelfde weg, dus ook maar even kijken wat dat was. Een soort achtbaan, waar je onder hangt in een tuigje en dan zo'n 250 meter naar beneden gaat. Bep mocht eerst en daarna mocht ik. Best leuk, maar zo voorbij, en weer 40 euro lichter.

Op weg naar onze bestemming , Apollo Bay, kwamen we ook nog een vuurtoren tegen, met een uitkijkpunt. Prachtig uitzicht over de ruige kust en de Great Ocean Road.

In Apollo bay aangekomen hebben we ons eerst maar eens geïnstalleerd. We hebben een prachtige kamer in een hotelletje, 50 mtr van het strand en 50 mtr van het dorp. Eerst maar een strand wandeling gemaakt. Verder is er in het dorp weinig te doen. 's avonds lekker gegeten in een brouwerij restaurant. Daarna vroeg gaan slapen, 10:00 uur lagen we al op een oor.

06 nov. Vandaag naar Weeaproinah geweest. Daar kon je tree top walken, en er moest een mooie waterval vlakbij zijn. Deze trip was nog spannender dan de rit van gisteren. Een afstand van 45 km, waarvan 20 km door het regenwoud over een 1 baanweggetje. Hier en daar een soort passeer haventje. Het was er super rustig. We zijn 3 motoren en 1 auto tegengekomen.

Na ongeveer 1 1/2 uur rijden waren we op de plaats van bestemming aangekomen.

We hebben daar een mooie wandeling gemaakt over een soort brug die tussen de bomen en over het lage bos was aangelegd.

Het betekende weer heel veel wandelen, maar was de moeite waard. Bij de receptie waarschuwde men ons om niet te laat de berg af te gaan. De weersvoorspelling was; harde wind en veel regen. Dan kan het wel eens gevaarlijk worden in het bos. Vallende takken of bomen en slippery op de weg. We hebben daarom maar besloten om weer terug naar huis te gaan. Zelfde weg terug, ik vind dat super leuk, lekker sturen. In het dorp terug gekomen even getankt, 1 euro per liter. Daarna naar de wasserette, supermarkt en weer naar huis. Bep heeft een lekker soepje gemaakt, in de magnetron, en verse sla gemaakt. Morgen gaan we naar Warrnanbool, een rit van 150 km en 2uur en 15 minuten te gaan. We komen dan langs een van de bekendste toeristische dingen, de 12 Apostles, een zootje stenen in het water. Morgen weer verder, welterusten.

1. C van Driel:
    7 november 2019