Whitsundays islands

2 december 2022 - Rockhampton, Australië

Gisteren, 01-12, een trip geboekt op een catamaran, naar de Whitsunday Islands.

We moesten om 07:45 uur op de haven zijn, om 08:15 uur zouden we afvaren.

Alles verliep volgens plan, bij het inchecken kreeg iedereen een stinger suit uitgereikt. Een soort panty die je van top tot teen bedekt, alleen je gezicht is vrij.

In deze wateren zitten een aantal soorten kwallen die gevaarlijk kunnen zijn. Voor mensen met een slechte gezondheid of kinderen is hij zelfs dodelijk. De kleinste is ongeveer 1 cm groot en de grootste ongeveer 30 cm, met tentakels van 1 mtr of meer, vandaar de panty, die moet je tegen de kwallen beten beschermen.

Nadat we waren uitgevaren kregen we eerst instructies over zwemvesten, en wat te doen als we zinken enz. Na met de motor de haven te zijn uitgevaren werden de zeilen gehesen.

Het weer was eigenlijk perfect. Bewolkt met af en toe de zon erdoorheen en een straf windje.

Zonder bewolking zou je van het schip afgebrand worden. De temperatuur was nu 31 graden. Zeer verraderlijk eigenlijk, want met een windje over het dek, verbrand je zo.

Na zo'n 1/2 uurtje varen kregen we een snack, om de maag wat te vullen, zodat je niet zeeziek wordt, een soort Tosti. Zoals de meeste weten ben ik niet zo'n liefhebber van kaas. Bep vertelde aan een van de bemanningsleden dat ik allergisch ben voor kaas. Hij heeft toen ergens een bananenbroodje vandaan getoverd. Verder was alles voorhanden, koffie, thee, frisdrank fruit koek, verzin het maar het was allemaal voorhanden. Na nog een uurtje varen kwamen bij het Barrier rif aan. Iedereen zijn panty aan, zwemvliezen en snorken met masker uitzoeken. Bep en ik kozen ervoor ook een drijfvest te dragen.

Achteraf een goede keuze, je kan op het water drijven, snorkel en masker op, naar beneden kijken naar het koraal en alle vissen die daar rondzwemmen. Zelf hoef je niets te doen, een beetje flipperen en alleen maar genieten. Heel bijzonder om dat zelf mee te maken. Je ziet op tv weleens mooie reportages van het rif, maar om het met eigen ogen te zien en aan te raken is wel een hele bijzondere ervaring, een om nooit te vergeten. Na een uurtje ronddobberen moesten we terug naar de boot.

Ze hadden een grote rubberboot die functioneerde als een soort taxi, tussen de catamaran en de de zwemmers. Terug aan boord moesten we nog een klein uurtje varen naar een ander eiland waar je een fantastisch uitzicht had over de stranden van Withsunday Island. Spierwitte stranden met helblauw water, prachtig om te zien.

Na de uitkijkplek nog even naar het strand gelopen, heerlijk dat hete witte zand tussen je tenen. We moesten op tijd terug zijn op het strand waar de taxiboot ons oppikte en terug bracht naar de catamaran. Daar aangekomen werden we verrast met een heel uitgebreid buffet, inclusief een bbq. Intussen was ook de bar geopend, oneindig veel bier, wijn en frisdranken kon je pakken. Ondertussen werd het tijd om weer terug te gaan. Zeilen omhoog en varen maar. De jeugd aan boord vermaakte zich met drink spelletjes. Een aantal was tegen aankomst behoorlijk aangeschoten. Maar dat schijnt in Australië normaal te zijn. Het was een groot feest.

Tegen 18:00 uur legden we weer aan in de haven.

Na de bemanning uitgebreid bedankt te hebben voor een onvergetelijk dag, gingen we terug naar het hotel, even een duik in het zwembad genomen, een lekkere douche om het zout weg te spoelen en aan het werk dan maar.

We moesten ook nog even een slaapplaats regelen voor morgen en alles inpakken.

Na wat zoekwerk en hotelletje gevonden in Rockhamton, zo'n 5 uurtjes rijden van Airly beach.

Het wordt steeds lastiger om wat betaalbaars te vinden, volgende week beginnen de grote vakanties hier.

Maar tot nog toe konden we elke keer iets vinden.

Morgen maar weer op pad.

1. Bernie.berends:
    2 december 2022
    Geweldig wat een mooie reis weer ,het is jullie en iedereen gegund ,blijf lekker genieten,wij genieten ook ,bedankt nogmaals,liefs van ons bernie .