Wellington en overtocht Zuidereiland.

22 oktober 2019 - Greymouth, Nieuw-Zeeland

Vandaag 20 okt, een dagje Wellington gedaan,  eerst even gekeken waar vandaan de Ferry morgenochtend vertrekt, naar Picton. Daarna door naar de stad, naar het Wellington museum een van de top 50 Museums in de wereld. in het Museum zijn verschillende tentoonstellingen ondergebracht. Een ervan neemt je mee, duizend jaar terug in de historie tot in het heden en in de toekomst. Een andere tentoonstelling gaat over de Maori en laat een deel zien van de te Papa Tongarewa. Een andere tentoonstelling gaat over de eerste wereldoorlog, en dan specifiek over de veldslag tegen de Turken bij Gallipoli. Deze laatste was zeer indrukwekkend en aangrijpend. Mede uitgebeeld en ondersteunend in poppen van wel 4 meter hoog welke levensecht leken. Daarna over de kade naar het centrum gelopen, om de Cable car  naar boven te nemen boven. Lekker geluncht en er was een klein museum over de Cable car. Voor vandaag weer even Museums genoeg gezien, terug naar de camping, vanwege de late lunch soepje warm gemaakt en vroeg gaan slapen.

21 okt, 06:15 uur uit bed, even douchen, kopje thee, een soort eierkoek en rijden maar. We moeten om 8 uur bij de Ferry zijn. We waren daar om 07:45 uur, inchecken en in de rij aansluiten. Om 08:15 uur boarden en 09:00 uur varen. Na een tocht van 4 uur kwamen we aan in Picton op het Zuidereiland aan. Heerlijk zonnig weer, wel gigantisch veel wind op de boot. Door naar de camping in Motueka. Onderweg gestopt op een prachtig uitkijkpunt, waar Chris helemaal naar boven ging. Ik ben iets eerder gestopt, het was steil en grote stenen op het pad. Toen waren we elkaar even kwijt, ik dacht terug te gaan naar beneden, maar ik nam net een ander paadje. Een paar keer hard roepen en daar was mijn held weer, pfff lichte paniek ha,ha. Om 4 uur aangekomen op de Camping. Prachtige plek, zwembad en een Jacuzzi. Even een wasje gedaan en zelfs buiten gedroogd. Gezond gekookt en lekker buiten in het zonnetje gegeten. Daarna hebben we een wandeling gemaakt en onderweg een ijsje gekocht, het is tenslotte vakantie. Nog even wat gedronken in de camper en naar bedje toe.

22 okt. Na een besluiteloze discussie waar we naar moesten gaan, kozen we ervoor om vandaag een groot stuk te rijden. Op naar Greymouth, zo'n 290 km en 3 3/4 uur rijden. Maar eigenlijk is dat hier heel normaal, met de bergbeklimmingen en afdalingen. Om 09:30 de spullen ingepakt en op weg gegaan.

Je kan hier uren rijden en af en toe een tegenligger tegen komen. Soms beland je in een file, wegwerkzaamheden, pffff.

De Highway is hier een 2 baansweg die zich door het landschap slingert. Soms met een stijging van meer dan 10%. Als er dan een vrachtwagen voorzit, die niet harder gaat dan 20 km/uur, schiet het niet echt op. Geduldig wachten tot er een speciale inhaalstrook is aangelegd en dan kan de meute er voorbij.

Het bijzondere is, is dat iedereen in heel New Zealand, overal 100km/uur mag rijden, tenzij anders is aangegeven. Als je dan 100 km/uur over een 2 baansweg rijdt is dat best even geconcentreerd rijden, ik houdt overigens 90 km/uur aan, beter voor Beps gemoedsrust.

Het is alleen raar als je in je spiegels een vrachtwagen aan ziet komen, die aangeeft jou voorbij te willen. Het is dan een goed gebruik om langs de weg, op een breder stukje weg, even naar links te knipperen, snelheid minderen en de achterligger laten passeren. Meestal wordt dit beloond met een stoot op de claxon en een opgestoken hand. Onderweg kwamen ook nog bergen tegen, met de top bedekt met sneeuw. Prachtig om te zien.

Na zo'n 2 1/2 rijden zijn we een dorpje (een van de weinige dorpjes die je tegen komt) ingedoken.

Even wat eten en tanken. Tanken is hier ook een ding. Zorg ervoor dat je tank altijd 1/2 vol is, je kan zomaar de eerste 100 km geen pomp tegen komen. Enfin, gestopt in Reefton, een hoofdstraat met een pomp en een paar winkels en een soort snackbar.

We hebben daar een hamburger, frisdrank en koffie besteld. Er zaten nog wat locals binnen en een jong stel, Hollanders. Het is net onkruid, je komt ze overal tegen. Na een half uurtje verder gereden. Om 15:30 uur kwamen we op de camping aan. O ja, we gingen weg met mooi weer, allengs we verder kwamen werd het slechter en slechter. Op de camping regende het flink. Bij een buitentemperatuur van 8 graden Celcius, echt vakantie weer dus.

Het was niet druk, dus we mochten zelf een plekje opzoeken. Een plekje uit de wind en dicht bij het toilet gebouw uitgezocht. Toen begon het me toch te plenzen, ongehoord. Ramen en dakluiken dicht, aardig veel wind erbij, brrrrr echt Hollands herfst weer. Na een half uurtje ging de wind en de regen liggen. We hebben de boel even verkent. Prachtige douches en toiletten. De mooiste tot nu toe, morgen even testen of er ook heet water uitkomt.

In de keuken konden we niet terecht, er stonden een zooitje chinezen te koken. Het meurde ongelooflijk en zij hadden alle gasfornuizen en gootstenen in beslag genomen. Eerst maar een biertje doen, verslag schrijven en foto's uitzoeken.

Morgen zien we wel weer.

1. Michiel:
    22 oktober 2019
    Donderdag wordt het 20 graden hier!
    En geen toeterende vrachtwagens achter je aan! Hier rijden we gewoon met 20 km per uur achter de toeterende boeren aan! Kortom niks met ons landjes! No worries!!!
  2. C van Driel:
    22 oktober 2019
    Ik hoop dat Chiel gelijk heeft met 20 graden. Wat een levensechte beelden in dat museum. Jammer dat het een oorlogssituatie betreft.
  3. Henco en Jenny:
    22 oktober 2019
    Ha de Witjes, Jullie genieten volop zo te zien en dat is natuurlijk ook de bedoeling van een vakantie. Jullie hebben na deze
    vakantie nog een vakantie nodig hebben om weer met beide voeten op de grond te landen van zoveel indrukken. Geniet!!! Liefs vanuit Friesland