Foxton Beach

18 oktober 2019 - Foxton Beach, Nieuw-Zeeland

Kia Ora, (Maori voor Hallo)

Vandaag vanuit Foxton beach de omgeving onveilig gemaakt. Bij de receptie vertelden ze dat er een leuke boerenmarkt is in Feilding, een dorpje hier vlakbij, ongeveer 65 km verderop. Afstanden zijn niets hier. Soms is het maar 65 km, maar door de smalle wegen en bergje op en af, doe je hier misschien wel 1 1/2 uur over. Na het ontbijt afgereisd naar Feilding. De markt bestond uit 20 kraampjes met lokale producten. Even door het dorp gelopen, tot we onverwacht op een koeien en schapen veiling stuiten. Toch even kijken, je weet maar nooit. Nadat we een paar Kiwi boeren opzij hadden gezet, kwamen in een soort doolhof, boven allemaal hekken en kooien terecht. Daar waren de te veilen koeien ondergebracht. Leuk om te zien. De koeien roken net als de koeien in Holland, dat gaf weer een thuis gevoel. Even verderop zagen we allemaal schapen. Even naar toe gelopen, daar werden net een aantal schapen geveild, leuk om te zien. Op de terugweg in het doolhof kwamen langs een schuur waar koeien in werden geveild. Even tussen de boeren plaatsgenomen, leuk om te zien hoe dat ging. Bep had bijna 10 koeien gekocht toen zij haar hand opstak om wat aan te wijzen. Gelukkig liep alles goed af en werd zij overboden, ha, ha. Na de veiling zijn we even koffie, met gebak gaan drinken en weer op weg naar de camping. We wilden nog een strand wandeling maken.We reden door Foxton en daar zagen we een Hollandse molen staan. Even gaan kijken wat daar te beleven is. Het bleek een cultureel centrum te zijn, wat opgericht was door een aantal Hollanders, afstammelingen van de eerste emigranten vanuit Holland. Eerst een soort museum annex voorlichtingscentrum over Holland bezocht en daarna de molen in.

Beneden was een winkeltje met allerlei Hollandse producten als de Ruyter chocolade vlokken, kaas, rinse appelstroop en verzin het maar.

De molen beklommen en daar troffen we de molenaar. We hebben een heel leuk gesprek gehad in het Hollands en Engels door elkaar heen. De molenaar was een afstammeling van een Hollandse emigrant, die 19 jaar geleden de molen heeft gebouwd. Het bleek een hele hechte gemeenschap die een aantal Hollandse tradities in ere proberen te houden. Ze verkochten er ook typisch Hollands eten als Bitterballen en croquetten. Uiteindelijk naar de camper gegaan en nog een lange strandwandeling gemaakt.  Nu maar snel slapen en morgen op weg naar Wellington.

Nga mihi,

Bep en Chris

1. John Vasseur:
    18 oktober 2019
    Hallo Luitjes, leuk dat jullie het zo naar de zin hebben.Zo te zien en te lezen is er genoeg te doen en te beleven. leuk zo´n beesten markt, had maar wat schaapjes meegenomen.
    Wij genieten van jullie verslagen,dus ga daar maar mee door.
  2. Wies van Buren:
    19 oktober 2019
    Leuk verslag weer! Apart om ‘tegen zo’n molen aan te lopen’...... juist die onverwachte dingen en ontmoetingen zullen het bijzonder maken. 👋🏼
  3. Truus De Roode:
    19 oktober 2019
    Zo toch wel een lekkere Biefstuk gegeten 😋 Na al die koeien. leuk om de fam de Wit en zelfs de Fam Hibma te zien op de tegels. Groetjes 🥝🥝