Forestdale, Canungra, Mount Tamborine, Fernvale

9 januari 2023 - Forestdale, Queensland, Australië

04 januari, 2023

Vandaag klusdag.

Desmarie (de dochter van Syd en Annette) kwam met haar auto langs, olie wisselen, filtertje vernieuwd en ruiterwisserbladen vervangen.

Het was warm vandaag, zo'n 39 graden.

Eind van de dag regen en onweer.

Lekker afkoelen in het zwembad in de regen.

Vanmorgen bijdetijds opgestaan. het weer was weer heerlijk. De regen heeft ervoor gezorgd dat alles weer een stukje groener is.

Na het ontbijt zijn we afgereisd naar Cunungra, een dorpje ergens in de bergen. Er naar toe is een prachtige route, over landelijke weggetjes en soms steil tegen de berg op.

Aangekomen hebben we eest maar eens een bakje koffie genomen.

Koffie bestellen is hier een ander verhaal als in Nederland.

Hier bestel je een kopje, beker of een mok, de sterkte, met magere melk, halfvolle melk of volle melk, met suiker of dieet suiker.

Bijvoorbeeld; An small coffee, half strength, skinny and one dieet suger.

Mijn bestelling; A mok, long black with an extra shot.

Dat betekend een extra schep koffie in het apparaat.

Natuurlijk moeten we er wat bij nemen.

Omdat het tegen de middag liep, maar meteen een hartige hap.

Ik had een meat pie. Heerlijk, een taartje gevuld met vlees en saus.

Bep nam een cappuccino met een brownie.

Na de lunch het dorp op en neer gelopen.

Onderweg bij een dorpje gestopt en wat boodschappen gedaan.

Vlug naar huis voor een duik in het zwembad.

Begin van de avond weer een buitje, als het hier regent, regent het goed.

Na een stortbui van een kwartiertje stond alles blank, maar het water is ook zo weer weg.

Vandaag naar Mount Tamborine.

Hier waren we in 1997 ook al. Super leuk om terug te zien.

Het is een plaatsje hoog in de bergen, grenzend aan een stukje regenwoud.

Super mooi stukje natuur met een veilige route door het oerwoud en aan het eind, als beloning een waterval.

Toch wel heel indrukwekkend, die grote woud reuzen. Sommige hebben grote beschadigingen, waar je jezelf ik kan verstoppen. Wel even uitkijken dat je de boom niet deelt met een slang of zo.

Na de wandeling door het regenwoud een ijsje gegeten.

Vervolgens hebben we door het dorp gewandeld. Het dorp straalt een artistieke inslag uit.

Het schijnt dat er veel bruidsparen komen om foto's te maken in deze prachtige omgeving.

Na afloop nog ergens wat gedronken en toen naar huis.

Trouwens bier is hier ook niet zomaar bier.

Op het terras betaal je hier ook al (omgerekend)  € 3,00 voor een biertje.

Buiten dat het duur is, ongeveer € 1,00 voor een blikje, en alleen maar te verkrijgen is in "slijterijen", heb je keuze uit diverse merken en diverse sterktes. Kratjes kennen ze niet, alles gaat in dozen van 30 blikjes of 24 flesjes (stubby's).

No alcohol, haf strength en full strength.

Je kan de slijterrij inlopen en wat uitzoeken en betalen, maar over het algemeen ga door een drive thru.

Iemand komt naar je raampje, je geeft je bestelling door en hij plaatst het achterin je auto, afrekenen met je credit card en klaar is kees.

Morgen eerst mijn voorraad maar weer eens aanvullen.

Na het terrasje was de dag alweer voorbij, "Times fly".

Zaterdag;

Na het volledige ritueel van opstaan, ontbijten enz, naar het dichtst bij zijnde dorp gereden, Logan city.

Daar hebben we bij Bunnings, een knots van een dhz winkel, een partijtje mottenballen gekocht.

Syd hangt deze onder de motorkap van auto.

Ratten eten, onder de motorkap, aan de isolatie en kabels.

Door de stank van de mottenballen, blijven ze weg.

Dat betekend ook dat als de auto ergens geparkeerd staat, er een mottenballen lucht om de auto en over de parkeerplaats hangt.

Ik heb geen idee of het helpt, maar volgens Syd is het een probaat middel tegen ratten.

Even koffie met gebak gedaan, en weer naar huis.

De meisjes gingen boodschappen doen in Logan city????

Syd en ik hadden nog een klusje te doen.

Bij het huis, bij de waslijnen stond nog een boom die even opgeruimd moest worden. Zogezegd zo gedaan.

Het omzagen was zo gebeurt, maar het opruimen kost gauw een paar uur.

Alles opgeladen op de truck, of een ute (spreek uit als joet) zoals de Australiërs het noemen, de afkorting van utility vehicle.

Dit soort auto's zijn de meest voorkomende soort auto's in Australië (denk ik).

Vaak met 2 zitplaatsen en een laadbak en soms met een dubbele cabine, handig voor particulieren met een gezin.

Iedereen met een bedrijfje, elke monteur, heel veel jonge bestuurders rijden erin. Stoere 4 wheel drive auto's die je voor van alles kan gebruiken.

Ze zijn uitermate geschikt om caravans en andere aanhangers te trekken.

Vaak ingericht met stalen koffers, waar gereedschappen in bewaart worden of vaak met verdelging installaties voor termieten of kakkerlakken en soms wordt er een soort camper opgeschoven.

Stoere bakken met grote bull bars en vaak antennes voor radio's en zendinstallaties, voor als je wat verder van de bewoonde wereld afwoont.

De dag maar weer afsluiten met hetzelfde ritueel, zwemmen eten en tv kijken, o ja. nog even ge face timed met het thuis front, super gezellig.

1. Bernie.berends:
    15 januari 2023
    Prachtige mooie verhalen maar jullie zijn wel samen altyd bezig en druk met alles te doen maar jullie zijn bekend daar met fam. En kennissen ,blijf genieten de tyd gaat snel voorbij .binnen kort Bep ben je jarig .dan ben je in nederland ?? Veel plezier groetjes bernie