Forestdale / Brisbane

28 december 2022 - Forestdale, Queensland, Australië

19 december

Vandaag maar eens rustig aandoen. De property moet gemaaid worden.

Syd heeft zo'n zitmaaier waarmee je behoorlijk snel een grote tuin kort kan krijgen.

Helaas is de tuin niet zoiets wat wij kennen.

in de tuin staan een paar hele grote bomen, met wortels die voor een groot gedeelte over de grond groeien. Verder valt, van een aantal bomen de bast eraf in de zomer en tot overmaat van ramp liggen er ook nog rotsblokken vlak onder het oppervlak.

Dat resulteert in een paar zwaar beschadigede messen onder de maaier.

Syd heeft geprobeerd de messen te slijpen met een slijptol, maar de messen waren hopeloos verbogen en beschadigt.

Samen op internet zitten zoeken naar nieuwe messen.

Na enige tijd bleek dat de lokale dealer nieuwe messen kon aanbieden voor een schappelijke prijs.

Eerst maar eens de oude messen eronderuit halen. Deze bleken vaster te zitten dan gedacht.

Na een tijdje beuken met een moker op een verlengde ringsleutel hebben we de messen er onderuit gekregen.
Nieuwe messen gekocht, gemonteerd en maaien maar.

Eind van de middag lekker in het zwembad gedoken om af te koelen na de operatie grasmaaier.

's Avonds de digitale kerstkaart gemaakt en verzonden.

De volgende dagen.

Eerst maar een ochtend wandeling gemaakt, even zwemmen en ontbijten.

Daarna een boodschappenlijst gemaakt en in het lokale winkelcentrum boodschappen gedaan.

Omdat we nog een weekje weg willen hebben wat zitten snuffelen op internet waar naar toe en wat dan.

We besloten een weekje Sydney te boeken.

Wat georiënteerd op internet en morgen maar even kijken wat het reisbureau kan aanbieden.

De volgende dag ons dagelijks begin van de dag, lopen, zwemmen en ontbijten.

Op naar het reisbureau in Browns plains. Daar ons verzoek neergelegd aan een lieftallige dame, Lisa genaamd.

Zij heeft een tijdje lopen spitten en kwam op de proppen met een hotelletje vlak bij de haven, dus alle bezienswaardigheden in loop bereik. Wat vluchten bekeken en een voorstel gemaakt.

Als goede Hollander wilde ik het thuis even controleren.

Misschien was het toch goedkoper te regelen.

Na een uur of 2 op de laptop te hebben geworsteld, kwam ik erachter dat het echt een goede deal was, wat Lisa op papier had gezet.

Morgen terug naar Browns plains en maar boeken.

Lisa had nog even naar de vluchten gekeken en met een kleine verschuiving konden we nog eens 150 AUD besparen.

De volgende dag hebben we even gekeken naar de water tank achter de schuur.

Nagenoeg iedereen in Australië vangt regenwater op om te gebruiken in de tuin of om het zwembad te vullen.

Syd heeft een tank van 5000 liter staan. De tank zit vol, maar er moet een pomp achter om het eruit te krijgen.

We hebben gekeken hoe we dat konden doen.

Een pomp was al eerder gekocht.

Achter de tank loopt de grond af en moet er eerst iets van een funderinkje gemaakt worden.

We hebben een gat gegraven, bekisting gemaakt en wat zakken beton gekocht.

De volgende dag beton gemixt en gestort.

Een paar bouten mee gestort waar de pomp mee wordt vast gezet.

Het beton kon een paar dagen drogen, voor we pomp kunnen plaatsen.

Omdat we toch niets meer kunnen doen, hebben we besloten de goten van de schuur schoon te maken.

Door de hoge bomen naast de schuur, lagen ze vol met bladeren en takjes.

's Avonds even ge-face timed, Michiel was jarig, dus even feliciteren.

Altijd leuk om een half uurtje met Siem, Michiel en Celia te kletsen.

Het was bijna kerst dus moeten er inkopen worden gedaan.

De kinderen en klein kinderen van Annette en Syd zouden kerst bij hen vieren, dus er moest ingeslagen worden.

Bep is met Annette naar het winkel centrum gereden.

Na een uurtje of 4 kwamen ze terug, met een auto vol boodschappen.

Daarna het terras schoongespoten en gedweild. Tafels en stoelen tevoorschijn getoverd en alles een beetje versierd met kerst versiering.

De meisjes hebben verder de hele dag in de keuken gestaan om het een en ander voor te bereiden.

Nog even een duik genomen en doodmoe, maar voldaan gaan slapen.

Zondag, kerstdag.

Tafels gedekt en alles een beetje aangekleed.

Daarna wachten op de familie.

Hier hebben ze 1 kerstdag, maar de 2e kerstdag is hier boxing day, een dag waar iedereen de cadeaus ruilt en nieuwe koopt. Het lijkt wel op Black friday.

Er kwamen nog een aantal familie leden en vrienden, dus weer een dag vol eten en drinken.

Eind van de dag nog even met z'n allen tv gekeken. Ik had een filmpje gevonden van ons bezoek in 1997.

Was super leuk om iedereen 25 jaar jonger te zien.

Hilarisch was het om Daniel te zien als 3 jarige, rond rennend in z'n blootje.

Eind van de dag nog maar een wandeling gemaakt en gezwommen, je wordt wel erg duf van 2 dagen eten drinken en niks doen.

De volgende dag was het beton hard genoeg om te kijken hoe en wat we nog hadden om de pomp te installeren.

Het regenwater valt door een grove zeef in de tank.

Om het te gebruiken in het zwembad is het beter om een fijnere zeef te installeren.

Dus, op naar de DHZ markt en daar het nodige aangeschaft.

Vandaag 28 december naar Brisbane geweest.

Syd heeft ons weggebracht en ergens bij het centrum gedropt.

We zijn over de south bank gelopen.

Een prachtig stukje Brisbane aan de Brisbane river.

Er is een prachtig zwembad aangelegd, met voorzieningen voor volwassenen en voor kinderen, een mooi strand en alles wordt bewaakt door lifegards.

Daaraan is een soort miniatuur regenwoud gecreëerd, met even verderop een boulevard met allerlei horeca zaakjes.

Verder is er het Brisbane museum en theater.

Aan de Brisbane river is ook nog een openlucht theater gemaakt, compleet met tribunes en overkapping en verlichting en overal openbare toiletten die ook nog eens erg schoon zijn.

Dit alles is dus midden in de stad en bijna alles is geheel gratis.

Er staat een Brisbane wiel, een groot reuzenrad, waar je wel wat voor moet betalen.

Ongelooflijk dat dit allemaal mogelijk is.

Eind van de dag besloten we met het ov terug te gaan naar Forestdale, een rit van 1 1/2 uur.

Even georiënteerd hoe we dat gingen doen. Na uitleg van een vriendelijke dame ov kaarten gekocht en op naar huis.

Onderweg naar huis, kreeg de chauffeur het nog even aan de stok met 4 jongelui.

Zij stapten in en liepen zonder te betalen door.

De chauffeur riep ze terug en maakte duidelijk dat iedereen betalen moest, dus ook zij.

Na enig gemopper mochten ze doorlopen, maar ze gaven nog even een grote bek tegen de chauffeur.

Deze zette de bus aan de kant van de weg en heeft ze eruit gegooid. Omdat ze niet echt aanstalten maakten, dreigde hij met de politie, dat hielp, hier heeft de men nog respect voor de cops.

Wij moesten eruit bij het eindstation. ik heb nog even met de chauffeur gesproken. Hij vertelde dat het eigenlijk not done is om kinderen niet mee te nemen, of ze nu betalen of niet.

Alleen bij herhaling of bij controle zijn ze echt de klos.

Omdat we bij de uitstaphalte nog drie kwartier naar huis moesten lopen, heeft Bep, Syd gebeld en hij heeft ons opgehaald bij de bushalte. Drie kwartier is niet ver, maar als je alleen maar bergje op moet, en we een hele dag Brisbane erop hadden zitten, is drie kwartier gewoon ver.

Morgen maar even verder knutselen aan de pomp. Eerst nog even zwemmen, eten en naar bed.

1. John Banen:
    28 december 2022
    Hoi Chris en Bep, jullie hebben het er maar druk mee, wist niet dat het een werkvakantie zou worden 🤣🤣 Zo te lezen bekijken jullie weer een groot gedeelte van het land, geniet en have fun.
    Liefs John & Mirjam
  2. André de Roode:
    28 december 2022
    Als Chris en Bep eind januari weer naar huis komen, ziet Australie er een stuk beter uit dankzij de inspanning van twee Nederlanders!
  3. C van Driel:
    29 december 2022
    Je vindt het leuk he, Chris om moeilijke klussen te klaren. En de mensen zijn er blij mee. Houen zo en geniet van alles wat je doet.
  4. Bernie.berends:
    31 december 2022
    Ja Chis n Bep geweldig dat jullie zoveel doen voor anderen ,maar jullie genieten er ook van .andrs hadden jullie dit niet voor de tweede keer gedaan , en ook gezellig voor je fam leden en vrienden ,succes .liefs bernie