Bos branden, enkele feiten

12 november 2019 - Nuriootpa, Australië

Heel Australië is in de ban van de bosbranden in Queensland en New South Wales. De bosbranden zijn nog nooit zo vroeg in het voorjaar begonnen. De hele dag is er nieuws op de tv alleen maar over de bosbranden. De aantallen en nummers zijn niet te bevatten. Er staat meer 1.000.000 hectare bos in de brand. Meer dan 1000 brandweermannen zijn er druk mee. Men probeert zoveel mogelijk huizen te redden. Tot nu toe zijn 150 huizen verloren gegaan. Er zijn 3 mensen omgekomen in de branden. Een van de problemen is de draaiende wind die aan gaat trekken tot 90 km per uur. Morgen word er onweer verwacht. Dat betekend hier bliksem, met als gevolg het starten van nieuwe branden. Het onweer zal geen regen brengen, waar desperaat op gehoopt wordt. Men vraagt zich ook af hoelang brandweerlieden onafgebroken kunnen werken, nu al zie je beelden dat ze langs de weg uit liggen te rusten. Er worden ook brandweermensen uit New Zealand verwacht, die hebben aangeboden te komen helpen. Overal in het land is het verboden om open vuur te maken. Toch zijn er 5 mensen aangehouden door de politie die open vuur hadden gemaakt, bv om te barbequen. Voor Sydney is een de hoogste graad van waarschuwing afgekondigd, "catastropic danger". Dat betekend letterlijk; dat als er een bosbrand uitbreekt in een gebied, waar deze waarschuwing geld, men verwacht het niet meer te kunnen blussen en dat men het niet kan beheersen. Op dit moment zijn er nog 60 grote bosbranden, waarvan er 20 onbeheersbaar zijn.

Het is zeer aangrijpend om de beelden te zien. Mensen die alles verloren zijn, mensen die  op het nippertje gespaard zijn, omdat er net op tijd een brandweer wagen kwam die het huis nat heeft kunnen houden en om het huis de brand heeft kunnen beheersen. al die mensen die geëvacueerd zijn, en tijdelijk zijn opgevangen. Het is bizar om te zien dat politici elkaar de zwarte piet proberen toe te spelen dat ze te weinig hebben gedaan in het verleden. Het is wat dat betreft overal hetzelfde met politici. Ik heb wel een mateloze bewondering gekregen voor de samenhorigheid die hier heerst. Iedereen helpt elkaar, vrijwilligers zetten zich in om mensen op te vangen, brandweer mensen en hulpverleners bij te staan, met eten drinken. Boeren en bouwvakkers zijn in de weer met buldozers en tractoren om brandgangen te maken, om zo de branden te kunnen beheersen. Wat wij, op dit moment teveel hebben in Nederland, te weten regen, zit men hier te smachten om een druppel regen. Er zijn gebieden waar in jaren geen druppel regen is gevallen. Het is een raar gezicht als je over een grote brug rijdt, met een bord ervoor wat een bepaalde rivier aanduid en dat er een heel klein stroompje onderdoor loopt. Ik hoop voor Australië dat men het gauw onder controle krijgt.

Wij zijn hier veilig. Maar ik leef mee met de mensen die nu in angst leven.

Zie onderstaand linkje.

Bosbranden in Australie

1. André de Roode:
    12 november 2019
    Mooi verslag en leuke foto's, trouwens jullie verslagen zijn een plezier om te lezen, we reizen echt een beetje mee! Wat verschrikkelijk die bosbranden, hopen dat het onweer niet te veel nieuwe branden ontwikkeld.
  2. C van Driel:
    15 november 2019
    ik heb met grote belangstelling en medeleven jullie en de andere verslagen gelezen. onvoorstelbaar
    wat zich daar afspeelt. verdriet, machteloosheid. jullie zijn weliswaar opeen afstand, toch getuigen van deze ramp. Door t.v. kranten en het is uiteraard het gesprek van de dag. ik hoop voor jullie dat je meemaakt dat de branden onder controle zijn. Ik ben heel blij met de kaart uit Christchurch.