13, 14, 15 16 nov van Angaston, naar Adelaide, naar Cape jervis en naar kangaroo Island

17 november 2019 - Karatta, Australië

13 november van Angaston naar Adelaide,

Vandaag naar Adelaide gereden een caravan park midden in de stad. We hadden geluk, het huisje was al schoongemaakt, zodat we onze spullen daar binnen konden leggen en de auto op het park konden parkeren. We zijn naar de stad gewandeld, door een hartstikke mooi park. Op aanraden van de dame van de receptie, van het caravan park, zijn we eerst naar het Museum gegaan. Daar was een mooie tentoonstelling over de cultuur van de Aboriginals en over de eilanden die rond Australia liggen, zoals New Guinea en Figi.  Wat soms echt afschrikwekkend was, om te zien, hoe die stammen elkaar afmaakte om een stukje land. Daarna een hele tijd door de stad gewandeld, er staan prachtige oude gebouwen en ook heel veel moderne gebouwen en winkelpassages. Heerlijk koffie gedronken in een speciaal koffie winkeltje waar ze ook de lekkerste chocolaadjes maakte hmmm. Maar dat mag af en toe echt wel, want we lopen heel veel. We hebben terug de bus, naar het caravan park genomen, super geregeld in de stad Adelaide allemaal gratis. Terug in het huisje, wat eigenlijk een caravan was, een beetje oud maar wel schoon, hebben we een bak sla gemaakt  gegeten. Wat gelezen en toen was het al weer tijd om in bed te kruipen.

De volgende dag 14 november,

We hebben eerst de auto ingepakt, we mochten hem op het caravan park laten staan. Wij zijn naar de dierentuin gegaan, die was ongeveer 5 minuten lopen van het park. Het was echt een prachtige aangelegde dierentuin, een genot om daar rond te wandelen. We hebben natuurlijk heel veel foto’s gemaakt voor Siem, altijd leuk om later terug te kijken. Na 3 uur rond gewandeld te hebben, terug naar de auto gelopen. We moesten naar op weg naar de ferry om morgen naar Kangeroo Island te gaan. De laatste camping voor Kangeroo Island was in het plaatsje Cape Jarvis, en was 5 minuten van de Ferry. Dat is een rustig idee, om de avond ervoor in de buurt van de ferry te zijn. Je moet een half uur voor het inchecken bij de Ferry zijn. In Cape Jarvis aangekomen wilde we eerst even tanken en een boodschapje doen. Want op kangeroo Island is alles een stuk duurder. We kwamen bij de benzine pomp vlak voor de camping, maar helaas die was uitverkocht (lachen, niet te geloven). We moesten 30 km terug daar konden we tanken. Na het tanken en de boodschappen, terug naar de camping. Het huisje was oud, de tv deed het niet, geen internet, normaal gesproken niet erg, maar we wilden het laatste nieuws over de Bush fires wel in de gaten houden. We konden wel even naar de Bistro ernaast, daar hadden we iets meer bereik. Onze e mail gecheckt en dan maar vroeg in bed, wat moet je anders?

Vrijdag 15 nov,

Vandaag naar Kangeroo Island. We waren om 09.15 bij de Ferry. De boot wordt eerst uitgeladen ,wel 3 vrachtwagens vol met schapen en een aantal personen auto’s.  Als alles eruit is, wordt het hele dek  schoon gespoten, om te voorkomen dat er ziektes van de ene plek naar de andere worden over gebracht. Daarna konden wij erin. Om 10 uur vertrok de boot. Na 45 minuten waren we op het eiland, nu nog anderhalf uur rijden en we waren in het resort. Het eiland is best groot, zo’n 150 km lang en 50 km breed. Het resort waar wij verblijven ligt zo’n 120 km van de ferry af. Omdat de wegen smal en kronkelig zijn, is het ruim 1 ½ uur rijden. Bij het resort aangekomen mochten we nog 2 uur wachten tot onze kamer klaar was. We hebben de auto geparkeerd en zijn op verkenning gegaan in het aangrenzende bos. Daar was een wandeling uitgezet van ongeveer 1 uur. We waren net begonnen aan de wandeling tot het begon te regenen. Gelukkig niet zo hard, maar net genoeg om nat te worden. En dat bij een temperatuur van 17 graden is net niks. Aan het eind van de wandeling kwam dan toch de beloning, een koala die ons aankeek, en die zich waarschijnlijk afvroeg wat die idioten in de regen in het bos deden. Wat mooie plaatjes geschoten en terug naar ons resort. Daar kregen we de sleutel van onze kamer en konden we ons installeren. Een mooie kamer, maar zoals altijd, als je besluit om op een onmogelijke plek, een luxe kamer te nemen, betaal je de hoofdprijs en krijg je een lijst wat allemaal een probleem is. Het water is op de bon, omdat men afhankelijk is van regenwater. Een beetje chloor erbij en het is drinkbaar. Geen regen, betekend geen water, dus zuinig aan svp. Elektra moet van ver komen via een relatief dun kabeltje door de lucht. Dat betekend dat het soms kan uitvallen, dus als dat gebeurt, geen paniek, het hersteld zich vanzelf. Benzine en andere eerste levens behoefte worden per truck, met de ferry aangevoerd, dus dat is extra duur. De dichtstbijzijnde winkel, waar je de eerste levens behoefte kan kopen is 50 km verderop, dus denk even na of je het nodig hebt, en daarna wat je nodig hebt. We hebben vanavond in het restaurant gegeten. Chris heeft de kangeroo geprobeerd en ik de vis schotel. Met een paar glazen lokale wijn was het een gezellige avond.

Zaterdag 16 nov. Kangeroo Island.

Eerst lekker uitgeslapen, een uitstekend bed. Daarna een douche genomen, niet te lang want het water is op rantsoen. Nadat we de kamer op orde hadden gebracht, naar het restaurant voor een ontbijtje. Dat was goed geregeld, een buffet waar je kon nemen wat je wou. Bij het ontbijt plannen gemaakt voor de dag. Het begon met een rit naar Admirals Arch, daarna een zeehonden lookout en daarna, ……….. we zullen wel zien, we zijn op vakantie, weet je wel. Geen stress met een geplande dag indeling. We zijn, na een voortreffelijk ontbijt, vertrokken naar Admirals Arch, een rots formatie waar je een prachtig uitzicht hebt op de oceaan en de kuststrook. Daar aangekomen bleek het meer dan een rots formatie te zijn., Het was een plek waar de zeehonden en zeeleeuwen een broed- en rustplaats hadden gevonden. Men had daar een prachtige balustrade en looppad aangelegd, zodat je dichtbij de zeehonden kon komen. Het was super om de zeehonden te zien spelen in de woeste golven en daarna te zien liggen op de rotsen in de zon. Na een half uur besloten we door te rijden naar Weirs cove. Een plek waar de vuurtoren wachters, voeger, hun voorraden en onderdak vonden.

Boven Admirals arch staat een vuurtoren die nu volledig automatich werkt, maar vroeger bemand werd door een vuurtoren wachter met zijn gezin. Na deze ervaring naar Remarkable rocks. Dit is een verzameling rotsen die een wel heel grillige vorm hebben. Het bestaat uit lava steen wat in de loop van de jaren verglaasd is en door de erosie tot een bizarre formatie is uitgesleten. Volgen de documentatie is de formatie meer dan 5 miljoen jaar gevormd. Ik moet het maar geloven, want niemand kan het bevestigen.

Op naar de volgende locatie, een resort waar we wat hebben gegeten, een kaartje gekocht en wat souvenirs. Natuurlijk verkopen ze geen postzegels en kan je de kaart niet posten daar. Dan moet je even doorrijden, ongeveer 40 km verderop. U bedoelt dat ik 40 km moet rijden om een postegel te kopen en hem daar op de bus te doen? Ja dus. Even de hollander spelen: een kaart voor Siem a 1 ½ aud, 40 km heen en 40 km terug rijden om een postzegel te kopen en de kaart te posten. Een postzegel van 3,20 aud. Dus een kaart van 1 ½ aud posten, kost ongeveer 10 aud., en ben je ongeveer een uur verder. Maar ja, alles voor Siem, dus dan is het goed. Daarna terug gereden naar ons resort. De zon scheen en het was 17 graden, best wel lekker. Een biertje op de kamer gedronken en we besloten nog even een stukje te lopen door het aangrenzende bos. Helaas geen koala meer kunnen spotten. Aan het eind van de wandeling stonden we oog in oog met een kangeroo. Best groot zo,n beest, ik denk zo’n 1,60 mtr tot 1,80 mtr hoog. Hij was net zo verbaasd als wij. Ik wilde een foto maken, maar ik was vergeten mijn toestel uit te zetten, dus de batterij was leeg. Tegen de tijd dat ik mijn mobiel tevoorschijn had getoverd, besloot de kangeroo dat hij lang genoeg geposeerd had en smeerde hem het bos in. Best apart om zo’n 10 meter van een echte kangeroo, in het wild, te staan.

In de natuurparken, waar je kangaroos kan zien, kan je ze bijna aaien. Dat zijn eigenlijk geen wilde beesten meer, maar tamme beesten die daar zitten voor de toeristen. Maar in het bos lopen en ze dan tegenkomen is best een andere ervaring.

Na deze ervaring naar onze kamer, even opfrissen, email doornemen en verslagje schrijven. Om 20:00 uur naar het restaurant om te eten. Pffffff wat is het allemaal zwaar, maar we slaan ons er wel doorheen. Heerlijk gegeten, met een goed glas wijn. Nog een kop koffie en terug naar de kamer. Verslag afgemaakt in word. Morgen naar de receptie om te proberen het verslag te posten om de website. Want we hebben hier, net als water en stroom, heel beperkt internet.

Morgen nog een hele dag om Kangeroo Island en dan weer pakken voor onze laatste week in Brisbane. Maar dan eerst nog met de ferry over, dan naar Adelaide om de auto in te leveren en dan vliegen van Adelaide naar Brisbane, waar Annette en Syd ons weer oppikken.