08 nov Van Warrnembool naar Mount Gambier.

8 november 2019 - Mount Gambier, Australië

Vanmorgen op tijd wakker. Best wel goed geslapen. Ondanks de kletterende regen op het zinken dak van ons vakantie huisje.

Het was haast niet warm te krijgen. Buiten 9 graden en een stevige wind. De buitendeur sloot zo goed dat je de sleutel thuis kon laten. Je kon bijna onder de deur doorkruipen.

Maar met de airco op 24 graden, een paar handdoeken voor de deur kregen we het aardig op temperatuur.

Na het ontbijt de tent opgeruimd, nog even geface timed met Merijn en toen op weg naar Mount Gambier. Er schijnt daar een hoop te doen te zijn. Een rit van zo'n 195 km of ruim 2 uur en 15 minuten rijden. Onderweg nog even gestopt bij Nelson, waar echt helemaal niets te doen is. Vlug door naar Mount Gambier. In Mount Gambier aangekomen naar ons logeer adres gereden, maar daar konden we pas om 16:00 uur terecht. In Mount Grambier eerst wat gegeten in een gezellig restaurant. Daarna naar de lokale VVV. Daar vertelde ze dat we beslist naar Blue lake moesten gaan en naar een sinkhole even buiten de stad. Verder zijn een paar grotten die ook heel mooi moeten zijn. Eerst maar eens naar een van de grotten gereden, we kwamen om 15:00 uur aan en de rondleidingen sloten om 15:00 uur. De reden? We waren van de staat Victoria naar de staat Zuid Australië gereden en daar zat dan weer 1/2 uur tijdsverschil in, net genoeg om de laatste rondleiding te missen.

Dan maar doorgereden naar Blue Lake. Een klein meer in een krater aan de rand van de stad. Daar kregen we van een oud werknemer een privé rondleiding. Super leuk om het verhaal aan te horen. Het meer is niet zo groot ruim 600 meter in doorsnede. Het is ooit ontstaan door een vulkaan uitbarsting., zo'n 6000 jaar geleden.  Doordat de hele kuststrook uit limestone bestaat loopt al het regenwater van uit de hele omgeving door het limestone naar de krater. Het water is dan ook glashelder en verzorgt de drinkwater voorziening van Mount Gambier. Super leuk verhaal.

Daarna nog even naar een sinkhole even buiten de stad gereden. Dit zijn ook weer enorme gaten in de grond, eigenlijk zijn het open grotten die ontstaan zijn door erosie van het Limestone. In 1886 hebben ze het helemaal aangekleed met tuinen en in de loop van de jaren is de Sinkhole tot leven gekomen. Prachtig om te zien.

Om 17:00 uur naar onze slaap plek, een voormalige gevangenis van Mount Gambier.

Wij hebben cel 22 gekregen. Zware originele deuren en tralies voor de ramen. Gelukkig hebben wij wel een sleutel gekregen om erin en er uit te gaan. Het is alleen voor de belevenis, want zo'n cel is niet echt groot. Buiten naar de wc, buiten om te douchen, buiten naar de keuken, pfffff, wat is het leven zwaar. Mooi geweest, we gaan slapen.

Morgen naar Robe. Schijnt ook een stad te zijn waar veel te beleven is.